Thursday, February 9, 2012

Rahsia Di sebalik 5 jari..

Assalamualaikum.
ri nih, kite men dengan jari skit..

kay, cube tengok jari kite (sebelah tangan je taw, bukan dua-dua) dan try luruskan..


renung dalam2..
ade berape??
5 kan?? hah, tu maksudnye 5 solat yang patut kite amalkan seharian..
tapi kite buat tak??

sekarang, lekatkan jari tu atas meja..
try angkat jari kelingking yang kecik tu..
renungkan..


fitrah manusia dan makhluk bernyawa, semuanye bermula dari kecik..
time nihla senang nak bentuk..bentuk pe?? perangai kitelaa..
bak kata pepatah "melentur buluh biarlah daripada rebungnya".
tol tak??

naikkan jari kedua lak, jari manis namanye..
urm manisnye zaman remaja kan??
semanis jari yang mulus ni..
bayangkan, sebentuk cincin berdiri megah atasnye..

salah jari daa..

wah, bezkan alam nihh..
rase ingin disayangi dan menyayangi..
tapi jage-jage, usia nih penuh cabaran n dugaan taw..
hanya iman dan taqwa jadi petunjuk..

tengok jari ketiga, jari hantu namanye..
zaman remaje dah kite tinggalkan..
alam dewase lak menjengah..
kite dah dapat status dan identiti dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh..
namun, kite perlu berhati-hati, kala nihh banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda..
hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tama, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi..
kalau saat nih, kite gagal kawal emosi, make terjerakla kite pada perangkap nafsu dan syaitan.
justeru,
(wah, canggih ayat aku..hihi)
justeru, amal ibadat perlu dilipatgandakan..

beralih ke jari ke keempat, jari telunjuk..
ingat !!!



jari nihh bukan tuk menunding kepada keburukan sesiape, tetapi tuk mengungkap satu dan Esanya ALLAH SWT seperti yang kite semua lakukan dalam solat..
try genggam kesemua jari dan keluarkan jari tuu..
wahhh, gagalnye ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan teladan ke arah kebaikan kan??..

Akhir skali, renung ibu jari..
ianye besar dan pendek tetapi jangan pandang rendah..
ia melambangkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan..
tugasnye membenarkan sesuatu, mengiyakan dan mentafsirkan pelbagai perkara..
tak caye??
cube genggam semua jari dan keluarkan jari ibu..
mesti kat hati terdetik atau kat mulut anda keluar ayat nihh, "gud/bagus/bez/terbaik"
ter"bek" punyer..
hehe..tapi sebenarnye, bila angkat camtu, tulaa sebenarnye rahsia kejayaan kite..

Akhirul kalam, cube lihat skali lagi jari kite yang kelima-limanya itu..
renung, dan fikir dalam2..
"Di mana kite sekarang??? "



Bila jari menari,

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Cik Zaiey..♥

0 jari menari..:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...