Monday, February 27, 2012

RESEPI Keropok Lekor

Assalamualaikum.
sape suke makan keropok?? sila angkat kening.. hihi..
keropok nih, sedap kan??
memang fav aku giler2..
sejak kecik, sampaila sekarang..

dan resipi nihh, aku buat tuk peminat keropok yang ingin membuat keropok lekor buatan sendiri..
hihi, jom tengok bawah..

'RESEPI Keropok Lekor'

Bahan-bahan :
  • isi ikan yang dikisar
  • tepung sagu 
sukatan bagi kedua2 nih mesti same.. mak cakap kalau isi ikan tu satu tupperware besar, sagu pun kena macam tu..
  • air
  • serbuk perasa (garam & ajinomoto)
Cara-cara :
  1. gaulkan isi ikan dengan tepung sagu..
  2. masukkan perasa dan sedikit air (kena pandai2 agak)
  3. ulikan sehingga sebati..
  4. bile dah sebati, bolela getelnye..hihi
  5. dah siap getel, panaskan air dalam periuk..
  6. bila air dah mula mendidih, masukkan keropok yang digetel tadi..
  7. tunggu dalam beberapa minit (kira-kira 20min) bagi memastikan keropok tu betul2 masak..kalau nak tahu, keropok akan timbul di atas permukaan air menandakan ianye dah masak..
  8. angkat dan sejatkan air..
  9. bolela slow2 makannye..hihi

rupe isi ikan yang dah dikisar

siap diuli..

keropok siap digetel..hihi

dah disejat dan sedia dimakan begitu saje...hihi
 p/s : selamat men"try" nye.. 

Bila jari menari,

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Cik Zaiey..♥

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...