Friday, February 10, 2012

RESEPI ketupat pulut

Assalamualaikum.
semalam, tengah syok2 on9, tetibe "tok" panggil..
aku pun p r umh die..
ingatkan nak buat pe?
rupenye nak ajar aku buat ketupat palas..
aku pe lagi, on jelaa..
dah memang fav aku..hihi
tapi sayang, pulutnye dah siap..
cume lom masukkan dalam daun palas je..
pape pun, aku sempat korek resepi serba sedikit dari "tok"
niela hasilnye walaupun tak details mane..

Bahan-bahan :
- sekilo beras pulut putih dan sedikit beras pulut hitam
- 1 biji kelapa (kalau bole, yang besar)
- 2 helai daun pandan
- 2 sudu garam
- 1 sudu gula
- daun palas

Cara-caranya : 
  1. masukkan beras, daun pandan, garam dan gula dalam kukusan dan kukuskan..
  2. bila dah masak, gaulkan dengan santan.
  3. biarkan beberape minit tuk sejukkannye..
  4. kemudian, bolela start tuk masukkannye dalam daun palas..
  5. dah siap masukkan dalam daun palas, korang kena rebus plak tuk bagi die tahan lama..
  6. pe lagi..bolela makan..hihi
nak tengok pic???
hah, tengok bawah..
nie pulut yang dah dikukus dan digaul santan..


ketupat yang dah siap dibungkus..dibungkus?? haha, pape jelaa

lagi..






siap sepenuhnya, da bole makan..hihi

 p/s : dedikasi khas kepada nabila izzati yang katanye teringin nak makan dis ketupat..hihi


Bila jari menari,

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Cik Zaiey..♥

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...