Monday, February 6, 2012

RESEPI kuew teow kung fu

Assalamualaikum.
urm, kali nihh kite berubah arah..
kalau dulu, entry aku semuanye pasal perasaan, pasal cita-cita, pasal tuu, pasal nihh..
tapi kali nih, aku bawak kelainan skit..
kita akan cerita pasal resipi plak..
kalu korang tahu rr..
eh, pe lak tahunye, aku rase aku tak pernah pun cakap hal nihh kecuali kat kawan2 rapat..
tentang hobi baru aku nihh..
"MEMASAK"

hihi,
pandai ke aku nihh masak..
tah, aku pun tak pasti..
yang pasti, aku suke cube sesuatu yang baru..
dan yang pasti jugak, masaku kat rumah nihh abis dengan memasak..
al-maklumla semuanye kuat makan..hihi
tuk makluman korang, entry nih aku buat khas untuk member2 aku, geng12 yang semestinye suka akan masakan nihh..
kuew teow kung fu..

kalau korang nak tahu, kami nihh memang suka dengan masakan tuhh..
mahunye tak, tiap2 petang kalau mama kiteorang tak masak atau masakan yang disediakan tu tak bez,
kiteorang akan ke kedai makan amiera semata-mata nak makan kuew teow tu..
sedapp wooo..
sampai menjilat jari kaki taw..
haha..confirm2 tipu..

aku pun tak sure bagaimana aku boleh terjebak dengan masakan tuhh..
mungkin dari pengaruh rakan sebaya..
yang suka mendorong aku melakukan sesuatu yang baru..
dan ini mendorong aku untuk suka masakan tuhh bila kali pertama aku rasainya..
aikk, dah cam karangan lak..
"faktor2 yang mendorong..... "
haha..takde r..
main2 je..

kay, sekarang tanpa buang mase kite pergi kepada..

"RESEPI kuew teow kung fu"

BAHAN-BAHAN yang diperlukan adalah :
  - kueh teow (urm, biase aku gune 1/6 daripada paket kecik tuhh)
  - 2 biji telur
  - mix seafood (udang, kerang, sotong) tapi kalau takde bende nih, nak letak ayam pun bole je..
  - sayur-sayuran (sawi, kobis bunga, lobak merah n pape jelaa korang nak tambah)
  - lada hitam atau lada putih
  - 1 atau 1 1/2 sudu besar tepung jagung (yang nihh tuk memekatkan lagi die punye kuah)
  - 1 ulas bawang putih
  - 2 biji cili (pape cili jelaa.. nak pedas, tambah r lagi)
  - perasa dan
  - sedikit sos tiram

 dan CARA-CARANYA..
   1. first skali, masukkan kuew teow, telur dan sedikit garam bersertakan lada hitam/putih (tak nak letak pun takpe) ke dalam sebuah mangkuk kecil..kemudian pukul adunan tersebut hingga sebati..
   2. tuangkan sedikit minyak ke dalam kuali dan apabila dah mula panas, masukkan kuew teow yang diadun tadi ke dalam kuali..
   3. ratakan kuew teow menjadi nipis (ala, macam kite gorang telur jugak rr..simple je)
   4. kemudian balikkan kuew teow tuu, supaya dua2 belah masak..
   5. bila dah masak, pandai2 korang r nak letak atas mane..pinggan ke, mangkuk ke, terpulang..
   6. dan tuk kuahnya plak, mula2 tumis bawang putih hingga sedikit perang..kalau orang tua cakap, sehingga keluar ye nye bau..hihi, jangan sampai hitam dah..
   7. masukkan seafood mix..
   8. tuangkan tepung jagung yang dah dibancuh dengan air ke dalam kuali..
   9. dan lepas tuu, masukkan semua bahan lain iaitu sedikit lada hitam, cili, sayur-sayuran, sedikit sos tiram n sedikit perasa (yakni garam, gula or ajinomoto..tak pun guna secukup rase lagi bagus..hihi)
   10. biarkan beberapa minit tuk bagi semua campuran tuu masak dan bagi memekatkan lagi kuah kite punye kuew teow nanti..
   11. akhir skali, tuangkan kuah tuu kat atas kuew teow yang kite goreng tadi..maka dengan itu, insyaallah jadila kuew teow kung fu kite..

nih, hasilnye..(baru je petang tadi ku buat)


hasilnye kurang menarik skit..
barang tak cukup r..
lagi satu, aku tak guna seafood, 
juz ayam n 'lokam'..tu je yang tinggal..
color pun terjejas dek lokam tu..
tapi stil ramai yang cakap,
masakan aku tu bez..
 haha, kembang seribu lagi..

kayla, selamat mencuba !!



Bila jari menari,

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Cik Zaiey..♥

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...