Tuesday, February 7, 2012

RESEPI lokan masak merah..

Assalamualaikum.
nie resipi kedua yang aku kan kongsi dengan korang semua..
"lokan masak merah.."


lokan??
hihi, aku agak mesti ramai yang macam snn, tak kenal pe tu lokan..
tol tak??
nak tahu, klik sini.. --> sini


niela die..

isi dalam die..

lagi..

dan lagi...
kayla, pergi kepada resipinye..

BAHAN-BAHAN yang diperlukan:
- isi lokan (terpulangla, dalam 30biji ke)
- 4 sudu besar cili boh (nak pedas, pandai2 r tambah)
- 4 biji bawang merah dan 2 biji bawang putih yang dah dikisar
- belacan
- sos cili
- dan perasa (garam, gula dan ajinomoto)..

dan CARA-CARANYA  ialah :
  1. 1st skali, panaskan minyak.
  2. tumis bawang sehingga kekuningan (sehingga bau tuu naik)
  3. masukkan cili boh..
  4. letak sedikit belacan, perasa dan sedikit sos cili..
  5. kemudian barula masukkan isi lokan..(air, korang tak perlu masukkan coz air akan keluar dari badan lokan tu.. ala, macam masak sotong jugakla kan.. xyah masukkan air.. tapi nak letak pun bole, skit jelaa..)
  6. pahtu, biarkan dalam 5 minit untuk bagi mase isi lokan tu tuk masak..
  7. last skali, pe lagi.. serve jelaa..
p/s : selamat mencube..hihi


Bila jari menari,

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Cik Zaiey..♥

2 comments:

  1. Assalamualaikum ^__^

    lokannn ? sedapp ehh :')
    Honestly tak penah makan punn , nma mcm penah dengar jgk.
    rajinnn masak :p

    jum buad pancake
    http://applehijaulife.blogspot.com/2012/02/pancake.html

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...